8 Oorzaken van een slechte adem (LeesTip)

8 Oorzaken van slechte adem

Er zijn tientallen oorzaken van halitose (slechte mondgeur). Hieronder worden alleen de belangrijkste boosdoeners beschreven.

Witte aanslag op de tong

De achterkant van de tong is bij veel mensen zo ruw dat bacteriën zich hier aan kunnen vasthechten. De tong krijgt dan een witte of gele kleur. Tongbacteriën zijn vaak de grootste aanstichters van slechte ademgassen. Vanaf de rug van de tong wordt afval door micro-organismen omgezet in stinkende ademdampen. Verwijder tongbacteriën daarom iedere dag met speciale producten. Niet zomaar wordt de OraBrush tongreiniger en Gel in combinatie met de Powerdrops Tongue wereldwijd door miljoenen mensen gebruikt. Deze middelen onderscheiden zich op een positieve manier ten opzichte van andere producten tegen een witte tong.

Tonsilstones

Tonsilstones zijn stinkende gele brokjes die vastzitten in de crypten (gaatjes) van de amandelen. Hoe groter en dieper de pockets, des te meer kans op de vorming van amandelsteentjes. Tonsilstones bestaan uit slijm, bacteriën en mondafval. Als je eraan ruikt zul je ervaren dat ze extreem stinken. Vooral bij jongeren zijn stinksteentjes de veroorzakers van een verslechterde ademkwaliteit. Verschillende producten hebben aangetoond de geur en vorming van brokjes te kunnen bestrijden. In het bijzonder noemen we de California Breath Nasal Sinus Drops, Oxyd8 producten en de monoject 412. Ook de AE Dentals Tonsilstones Remover kan helpen de stukjes uit de amandelen te wippen.

Droge mond

Een droge mond met weinig speekselvloed is de ideale omgeving voor de anaerobe bacterie. Anaëroob betekent zonder zuurstof. De naam zegt al dat de slechte-adem-bacteriën het liefst leven in droge en beschutte plekken waar speeksel en zuurstof het minst aanwezig zijn. Veel spreken, roken, alcohol, stress, mondademhaling, snurken en medicatiegebruik zijn enkele veroorzakers van monddroogheid. De meeste mensen ervaren uitdroging tijdens het wakker worden. Dit komt omdat de speekselklieren gedurende de nacht op on-hold staan. Het gevolg is dat je wakker wordt met een stinkende adem.

Een droge mond kan worden verholpen met niet-agressieve middelen die erop gericht zijn om de speekselklieren te triggeren. Daarnaast zijn er ook speciale gels die een vochtig laagje creëren op de weefsels. Populaire en goedwerkende middelen tegen een droge mond zijn:

• Oxyd8 Dry Mouth Mondwater en Tandpasta
  • Rasperry Hydrating Gel
  • Oxyfresh mondwater en Super Relief Gel
  • Dr Katz mouthwetting Lozenges (Zeer hydraterend)
  • Kaux of The Breath Co. Chewing Gum

Het verschil met andere commerciële middelen is dat bovenstaande producten niet alleen gericht zijn op het ‘pappen en nathouden’ maar tegelijkertijd óók de eigen speekselaanmaak weer op gang brengen. Oxyd8 en Oxyfresh zijn belangrijke en zeer gewilde producten voor miljoenen mensen over de hele wereld die lijden aan droge-mond-problemen.

Voeding

Verschillende soorten voeding kunnen bijdragen aan een slechte ademgeur. Knoflook, ui en kruiden bevatten stinkende zwavelcomponenten die tijdens het verteringsproces via de longen en poriën naar buiten treden. Product Tip: Er zijn twee fabrikanten die een middel hebben weten te realiseren dat bewezen effectief is tegen knoflook- en uienadem. St. Sin Anti Garlic Breath Smints en The Breath Company Mouth Wetting Lozenges. Ze zijn in staat de stinkende sulfiden af te breken nog voordat ze uit de mondholte ontsnappen.

Eiwitten

Zuivel, vlees en vis bevatten grote concentraties eiwitten waar anaerobe bacteriën flink van smullen en vervolgens een ademgeur van fabriceren. Ook suikers zijn een welkome voedingsbodem. Maak je mond daarom zo snel mogelijk schoon na het eten van suikers, vlees, zuivel en vis. Daarnaast hebben koffie en vruchtensappen de vervelende eigenschap dat ze de mondholte zuur maken. Hoe zuurder de mond, des te eerder anaerobe bacteriën zich thuis voelen en stinkende sulfiden creëren.

Onvoldoende mondhygiëne

Een slechte verzorging van het gebit leidt tot de opbouw van tandplak en tandsteen langs de tandvleesranden. Het tandvlees raakt vervolgens geïrriteerd en gaat bloeden. Bloedrestanten en minuscule restjes van kapot tandvlees zitten boordevol eiwitten. Anaerobe bacteriën vliegen hier op af met als gevolg een flinke uitstoot van stinkende ademgassen. Kleine hoeveelheden tandsteen kun je zelf wegkrabben met het haakje van Dentek of de ‘stain remover’ van Piksters. Een gladde tand trekt immers minder bacteriën aan dan een ruw oppervlak met tandsteen. Het genezen en herstellen van een tandvleesontsteking gaat sneller door tandsteenverwijdering in combinatie met middelen die beschikken over foliumzuur, aloë vera en natrium bicarbonaat. Tip; Oxyfresh Super Relief Gel i.c.m. de mouthtray.

Neusslijm

Een flinke neusverkoudheid of allergie kan de ademkwaliteit verslechteren. Sinusitis en post nasal drip beïnvloeden de luchtwegen wat ook voor slechte adem kan zorgen. Wanneer er veel neusslijm aanwezig is dan wordt het zelfreinigende vermogen van speeksel aangetast. Bacteriën kunnen dan beter overleven en voor slechte ademgassen uitstoten. Producttip: De nasal sinus drops van California Breath kunnen bacteriën in neusslijm ontmantelen zodat ze geen stinkende neusgeur meer kunnen uitstoten.

Aandoeningen

Sommige ziekten kunnen ervoor zorgen dat de adem gaat stinken. Vaak veroorzaken deze aandoeningen een droge mond waardoor bacteriën zich sneller kunnen ontwikkelen. Ziekten die mogelijkerwijs een slechte adem veroorzaken zijn diabetes, longziekte, nierziekte, kanker, leveraandoeningen en stofwisselingsproblemen. Andere mogelijke veroorzakers zijn ontstoken amandelen, tandbederf en candida.