Oplossing droge mond? Dit kun je doen!

oplossing droge mondDroge mond ‘s ochtends

Opstaan met een droge mond is niet bepaald aangenaam te noemen. Een gebrekkige aanmaak van speeksel zorgt ervoor dat je mondslijmvlies, tong en keel verdroogt. Vaak heb je kans dat er een slechte adem ontstaat. In nog ergere gevallen kun je een pijnlijk gevoel hebben bij praten en slikken, maar dat is met name bij mensen die last hebben van de ziekte van Sjögren of waarbij de speekselklieren zijn geschaad tijdens chemotherapie. Een droge mond is een probleem waar iedereen bij tijd en wijlen last van heeft, vooral ‘s ochtends tijdens het opstaan. Meer informatie, of een mogelijke oplossing

Oorzaken van een droge mond

• Vooral het gebruik van medicijnen zoals antidepressiva werkt een droge mond in de hand.
• Ook chemotherapie rondom de halsstreek kan een oorzaak zijn
• Onderliggende ziektes zoals Aids, diabetes of Parkinson.
• Ook angststoornissen en stress kunnen bouwstenen zijn van een droge mond en slechte adem.
• Wanneer je veel in de zon hebt gelegen in combinatie met te weinig drinken kun je dusdanig uitdrogen dat je ook geen speeksel meer aanmaakt.
• Verkoudheid zorgt vaak voor mondademhaling. Door de mond ademen kan de mondholte verdrogen. Ook tijdens het sporten adem je veel door de mond, waardoor je ook last kunt hebben van een droge keel.

Behandeling xerostomie

Het hebben van een droge mond door ziekte is niet eenvoudig op te lossen. Het hebben van een droge mond en keel door mondademhaling, voeding, tandpasta’s, sporten of uitdroging is eenvoudiger te verhelpen. Hieronder een aantal tips tegen een droge mond

1: Gooi tandpasta en mondwater met sodium lauryl sulfaat en alcohol in de prullenbak. Deze stoffen drogen de mond uit en kunnen weefsels zelfs beschadigen.
2. Gebruik tandpasta en mondwater van Oxyd8, of PerioTherapy. Deze fabrikanten hebben als een van de weinige spoelmiddelen ter wereld hun producten voorzien van sodium chlorite en zink. Deze twee ingrediënten schakelen bacteriën op een natuurlijke manier uit en stimuleren de speekselklieren. De actieve stof is oxygen, oftewel zuurstof waar anäerobe bacteriën geen raad mee weten en direct afsterven.
3. Kauw op suikervrije kauwgom zonder xylitol zoals Kaux.
4. Smeer GeCe droge mond gel aan op je tanden.
5. Drink water in plaats van koffie.
6. Probeer medicatie aan te passen, het zou kunnen zijn dat ze de oorzaak zijn van xerostomie.
7. Voor mensen die een chronische droge mond ervaren kan kunstspeeksel verlichting bieden, hoewel slechts van korte duur.

Bezoek een dokter wanneer je het niet vertrouwt. Hoewel deze kwaal vrij vaak voorkomt kan het hebben van een droge mond een teken zijn van een onderliggende ziekte.