Last van een zeer droge mond? De mogelijke oorzaken!

erg zeer droge mondErg of zeer droge mond?

Wanneer je last hebt van een geringe speekselaanmaak, heb je vaak een ruwe, droge en pijnlijke mondholte. De symptomen die door gedupeerden als meest vervelend worden ervaren zijn moeite met praten en slikken en het hebben van een pijnlijk en branderig gevoel in de mond. Andere mogelijke symptomen bij een erg droge mond zijn slechte adem, witte aanslag, ontstoken tandvlees en aantasting van het tandglazuur, vanwege de lage PH waarde. Met de GeCe droge mondgel kun je de ph waarde op peil houden en weefsels versoepelen.

Xerostomie

Xerostomie treft vooral veel ouderen. De hoofdreden hiervan is niet zozeer dat speekselklieren minder gaan werken door ouder worden, maar oude mensen wel sneller geconfronteerd worden met onderliggende aandoeningen. De oorzaak van een droge mond ligt vaak bij het gebruik van een verkeerde tandpasta of mondwater of door roken en het drinken van koffie en het slapen met de mond open.

Adviezen tegen een droge mond

1. Veel water drinken en het liefst zo’n acht glazen per dag met veel kleine nipjes tussendoor.
  2. Medicatie aanpassen. Daar waar medicatie vaak de oorzaak is van een vermindere speekselproductie is het raadzaam met je arts te gaan bespreken wat de mogelijkheden voor medicijnaanpassing zijn.
  3. Goede mondhygiëne. Tandenpoetsen met een fluoride tandpasta en speekselstimulerende zink / zuurstof formule. (Oxyd8 Plus)
  4. Weefsels soepel houden en een goede ph balans bewaken met de GeCe Dry mouth gel.
  5. In een droge mond kunnen bacteriën ongestoord slechte ademgassen produceren. Dit gebeurt voornamelijk vanaf de rug van je tong. Poets daarom altijd je tong goed schoon. Dit gaat erg gemakkelijk met een Orabrush.
  6. Lippen balsemen
  7. Zure producten ( suikervrije zuurtjes) stimuleert de speekselklieren
  8. Zuigen op ijsblokjes
  9. Vitamine C
  10. Komkommer, appel en ananas
  11. Kunstspeeksel (producten met de werkzame stoffen carboxymethylcellulose (zoals de droge mondgel van GeCe) of mucine. Mucine blijkt meer effect te hebben, maar helaas zijn deze hulpmiddelen slechts werkzaam voor een korte periode.

Speeksel

Speeksel is van onschatbare waarde voor de gezondheid van je mond. Bij alles wat er in de mond gebeurt, heeft speeksel een cruciale rol. Wanneer iemand kampt met een droge mond bestaat er een verhoogde kans op het krijgen van infecties en een overmatige groei van bacteriën. Er is een vergrote kans op afbrekend tandglazuur en gaatjes. Wat het meest vervelend wordt ervaren is een zeer droge mond en keel, benauwdheid en voortdurend dorst hebben.

Tag: , , ,