Extreem of constant droge mond?

constant extreem droge mondConstant of extreem droge mond

Het hebben van een droge mond, ook wel xerostomie genoemd, kan resulteren in verschillende gebitsongemakken. Afhankelijk van welke symptomen je last hebt, kun je een stappenplan hanteren bij het voorkomen of verlichten van de gevolgen van xerostomie.

Symptomen xerostomie

Last hebben van extreme monddroogheid gaat vaak samen met een slechte adem, sneller kans op gaatjes, ontstoken tandvlees, droge tong en pijnlijke, branderige slijmvliezen. In het geval van een te lage ph waarde of geïrriteerde mondweefsels, kun je ervoor kiezen de CeCe droge mondgel gebruiken. Dit is een bevochtigingsgel dat slijmvliezen soepel maakt en de ph waarde in stand houdt. In een droge mond zakt de ph waarde naar een kritiek niveau, waardoor tandglazuur kan oplossen, met alle gevolgen van dien.

Droge mond en slechte adem?

In het geval van slechte adem en een vieze smaak in de mond is poetsen en spoelen met actief zuurstof een goede manier om stankveroorzakende bacteriën aan te pakken. Gebruik de tandpasta en spoeling van Oxyd8 Plus en schraap je tong met een Orabrush. Voor het stimuleren van de speekselaanmaak kauw dan op Kaux kauwgom en spray met de Oxyd8 regular spray.

Waarom is speeksel belangrijk?

Speeksel is van eminent belang voor het behoud van een gezonde mondflora. Speeksel heeft antibacteriële eigenschappen, houdt de ph waarde neutraal en vormt een verzachtende laag op mondweefsels, waardoor je beter in staat bent te eten en te praten. Als speeksel ontbreekt kun je dus een aantal vervelende klachten verwachten. Als je een constant droge mond  hebt dan zou dit kunnen betekenen dat je te maken hebt met chronische monddroogheid waarbij je ook meestal last hebt van droge ogen. Deze aandoening heet Sjögren en kun het beste samen met je arts bespreken wat de juiste manier van behandelen is.

Aandoeningen

Het hebben van xerostomie kan komen doordat je een onderliggende aandoening hebt. Ook zijn mensen die een bestraling hebben gehad in het hoofd- halsgedeelte vaak de klos. Als je twijfelt aan je gezondheid bezoek dan altijd een dokter. Hij of zij kan zaken uitsluiten. Bij chronische monddroogheid zijn je speekselklieren meestal permanent beschadigd en is het behandelen niet zozeer gericht op het aansporen van de speekselklieren maar vooral op het verminderen van de klachten. Kunstmatig speeksel, een zachte milde tandpasta, kauwen op xylitol en een regelmatig bezoek aan de tandarts kan uitkomst bieden.

constant extreem droge mond