Droge mond verhelpen doe je zó!

droge mond verhelpenDroge mond verhelpen, behandeling en tips!

Het hebben van een droge mond kan samengaan met een flink aantal vervelende ongemakken, zoals een droge keel, moeite met eten, praten en slikken, slechte adem, tongaanslag, cariës, ontstekingen, aangetast tandglazuur en ontstoken tandvlees.

Wat is de oorzaak van een droge mond?

Er zijn veel verschillende oorzaken van xerostomie aan te wijzen. Hieronder beschrijven de meest voorkomende aanstichters van monddroogheid.

• Slapen met de mond open
  • Bepaalde voeding zoals teveel zout en gekruid voedsel.
  • Een aandoening zoals diabetes of de ziekte van Sjögren of radiotherapie waarbij het hoofd- halsgedeelte is bestraald.
  • Angst, stress en hyperventilatie
  • Overgang of zwangerschap
  • Hevige inspanning
  • Drugsgebruik, alcohol drinken en roken.

Omdat speeksel ontbreekt zijn je mondweefsels en tanden niet meer beschermt tegen bacteriële aanvallen en kunnen er allerlei gebitsproblemen ontstaan waarvan cariës en slechte adem het meest voor komt. Er zijn verschillende manieren

Droge mond tips

Om een droge mond te bestrijden of voor het verminderen van de klachten hebben we een aantal droge mond tips.

• Drink voldoende water en matig koffie. Of drink per beker koffie, ook een glas water.
  • Kauw op kauwgom met een sterke concentratie xylitol en zonder suiker of aspartaam, zoals de kauwgom van de Duitse fabrikant Kaux.
  • Poets je tanden met een milde, natuurlijke tandpasta, het liefst op basis van actief zuurstof (sodium chlorite) aloë vera en zinklactaat. De tandpasta van Oxyd8 Plus een geliefde tandgel bij mensen die last hebben van monddroogheid.
  • Omdat veel medicijnen ervoor kunnen zorgen dat de speekselklieren minder goed werken zou je met je arts kunnen bespreken of een verandering mogelijk is of dat je het tijdstip van inname mag aanpassen.

Droge mond behandeling

Als je kampt met chronische monddroogheid is het raadzaam met je arts te bespreken hoe je de symptomen het beste kunt verlichten en of er mogelijkheden zijn om de speekselklieren te stimuleren. In het geval van een permanente beschadiging wordt aangeraden kunstmatig speeksel te gebruiken, bijvoorbeeld aan te brengen in je mond voordat je naar bed gaat. De GeCe Dry mouth gel is een monbevochtende gelei dat door veel mensen gewaardeerd wordt. Bespreek altijd met je arts wat voor jou de beste behandeling is.

Droge mond verhelpen

Het verhelpen van een droge mond is niet altijd een gemakkelijke opgave. Zeker niet wanneer je speekselklieren permanent beschadigd zijn. Bij de meeste mensen ontstaat een droge mond door voeding, roken, alcohol, mondademhaling en het gebruik van de verkeerde tandpasta of mondwater. Voor een hydraterende spoeling of tandpasta raden we aan te gaan poetsen en spoelen met de producten van Oxyd8 Plus. Deze producten kunnen de klachten verhelpen die zich voordoen tijdens xerostomie.